Gå till huvudinnehållet
Banner Image Högskolan i Borås Bibliotekets ämnesguider Image Map

Biblioteks- och informationsvetenskap

Ämnesguide för dig som studerar på Bibliotekshögskolan.

Generativ AI

Idag finns det många hjälpmedel och tjänster som baseras på generativ artificiell intelligens (GAI). Dessa verktyg erbjuder många möjligheter för dig som student men väcker också frågor kring hur de kan användas ansvarsfullt.

På den här sidan har vi samlat information om hur du som student kan använda AI som ett verktyg för informationssökning. Du kommer att få tips på hur du kan prompta (ställa en fråga till en AI) på ett genomtänkt sätt, hur du kan använda AI för att bolla tankar och idéer för att komma igång och komma vidare med din informationssökning och huruvida du skall referera till AI.

Här hittar du Högskolan i Borås information till studenter om AI: 

Om du vill börja med att lära dig mer om Artificiell intelligens och tekniken bakom kan du ta en titt på denna sida:

Observera att du alltid behöver få information från kursansvarig lärare om vilka regler som gäller för användning av AI i din kurs och examinationsuppgift.  

Hur kan GAI hjälpa dig när du söker information om ett ämne?

Användningsområde Exempel på prompt

Komma igång! Hitta en ingång till ett ämne, få bakgrundsinformation om det du läser, ta reda på mer

Vad innebär kvalitativ forskningsmetod? Kan du ge exempel på några sådana metoder?

Vad kännetecknar vetenskapliga texter? Vilka texter räknas som vetenskapliga och varför?

Få inspiration och idéer kring val av uppsatsämnen Vad finns det för aktuella forskningsområden kopplade till etiska problem med artificiell intelligens inom [valfritt forskningsfält]?
Hjälp att felsöka en sökning/söksträng

Fungerar den Booleska söklogiken korrekt om jag söker såhär? (Sweden OR Norway OR Denmark) AND ("parental leave" OR "family leave" OR "paternity leave") AND fathers

Sammanfatta text och lyfta ut dess viktigaste innehåll, för att bedöma om texten är användbar och om du ska läsa den 

Vad är huvudtesen i detta textstycke? [plats för text]

Vilka argument ges mot vinstdrivande skolföretag i detta textstycke? [plats för text]

Översättning

Kan du översätta detta abstract till svenska? [plats för engelskt abstract]

Finns det något motsvarande engelskt begrepp för [plats för svenskt begrepp]?

Hitta relevanta sökord; synonymer och alternativa begrepp

Finns det några synonymer till begreppet "district nurse" som används internationellt?

Vilka engelska ord kan användas för att beskriva kvalitetsarbete? Finns det några mer specifika begrepp som jag borde känna till?

Och mycket mer!

Promptskola

Inkludera följande information i din prompt för bättre resultat:

  • Innehåll: Vad vill du ha? 
  • Kontext: I vilket sammanhang skall det användas?
  • Ton: Vilket tilltal och nivå vill du ha på svaret?
  • Form: Vilken output/form vill du ha svaret i?


Bild: Edutech, Högskolan i Borås

Vill du lära dig mer om att prompta kan du till exempel ta en titt på Googles sidor om "Prompt engineering".

Generativ AI och källkritik

Att vara källkritisk är viktigt, och ofta en utmaning, inte minst i förhållande till generativ AI;

När du använder Copilot eller något annat GAI-verktyg för att hämta information behöver du känna till att denna information inte alltid är pålitlig eller högkvalitativ. 

Det beror bland annat på att en GAI-genererad text:

  • Inte har någon bestämd avsändare (författare eller organisation) - du vet alltså inte vem eller vilka som står bakom texten
  • Skapas i realtid, baserat på de instruktioner du ger den, och det du får är en unik text och ett sannolikt svar baserad på algoritmer och GAI-verktygets tidigare inlärda data
  • Kan vara felaktig, vinklad eller oetisk på grund av att GAI-verktyget tränats på webbsidor, sociala medier och andra digitala plattformar som sprider falsk information, hatiska, eller på annat sätt skadliga budskap
  • Kan vara föråldrad på grund av att GAI-verktyget inte har tillgång till uppdaterad data 
  • Kan vara felaktig för att GAI-verktyget inte är tränad på tillräckliga mängder data inom området du frågar om
  • Presenterar i vissa fall källor som texten baseras på, men dessa kan vara irrelevanta och det är inte säkert att hela texten är väl underbyggd av källor 
  • Kan vara personaliserad, dvs. ge anpassade svar baserat på dina tidigare aktiviteter

Det är därför viktigt att du gör en egen bedömning av informationens trovärdighet och relevans genom att jämföra den med andra, trovärdiga, källor. 

Har du använt GAI när du har arbetat med en inlämningsuppgift eller uppsats, och undrar hur du ska referera till dessa konversationer i ditt arbete?

Frågan är snarare om du ska referera till dem. 

Vi på biblioteket får en del frågor om hur man skriver referenser till AI och enligt vår erfarenhet är det ytterst sällan du faktiskt behöver ange AI som en källa. Detta eftersom texter från GAI inte är att betrakta som skriftliga källor i den vanliga bemärkelsen. Böcker, artiklar och rapporter är granskade, har en författare som står bakom innehållet och går att återfinna och kontrollera för någon annan. Så fungerar inte GAI.

Bifogat material ger exempel på olika användningsområden för AI och huruvida du bör källhänvisa eller inte. Är du fortfarande osäker - fråga din kursansvariga lärare.

Läs mer om varför du oftast inte bör betrakta Generativ AI som källa i ditt arbete:

AI-genererade bilder

AI-genererade bilder är copyrightfria om man skapat dem själv. Det betyder att du får använda de bilder du skapat med GAI fritt, om inte användarvillkoren säger något annat.

Om du har behov av bilder som illustrerar eller förtydligar något i ditt arbete och du inte kan hitta bilder som är fria att använda, vill anstränga dig med att be om tillstånd för att få använda copyrightskyddade verk eller kan göra egna illustrationer så kan du prova att skapa något med hjälp av GAI.

Att lyckas generera en bild som ser ut som man tänkt sig kan dock vara en utmaning och det krävs tydliga och välformulerade prompter för att få fram rätt stil och innehåll i bilden. Bilder på människor kan vara extra svåra att få till.

Här har vi promptat Microsoft Copilot/DALL·E på följande sätt för att skapa en bild som kan användas för att illustrera fotosyntesen:

"a green sprout is in the middle of the image, roots going down in the soil, above the sprout is the sun and a raincloud"

Tänk på att: Även om bilderna är fria att använda bör du ange varifrån de kommer och att de är skapade med AI.

Visste du att det går åt lika mycket energi för att skapa en enda bild med GAI som för att ladda en mobiltelefon?

Textgenerering är energisnålt i jämförelse, men likväl är AI-företagens elförbrukning något att fundera över, inte minst i ett globalt perspektiv. Läs mer om elförbrukning och GAI i denna artikel från MIT Technology Review.

Elements of AI - öppen webbkurs om artificiell intelligens

Vill du fördjupa din förståelse för hur artificiell intelligens fungerar och hur du kan utnyttja tekniken?

https://www.elementsofai.se/ kan du gå en öppen webbkurs.
Det är också möjligt att söka kursen som en distanskurs vid Linköpings Universitet och få 2 högskolepoäng för genomförd kurs.

AI-baserade söktjänster för vetenskapligt material

Det finns många nischade tjänster där du kan söka fram vetenskapligt material med hjälp av AI och det dyker ständigt upp flera.
Högskolan i Borås erbjuder dessa funktioner via våra abonnemang på: 

Om du vill testa vidare kommer här några förslag på tjänster som är mer eller mindre fria att använda. Ofta har man möjlighet att använda verktygen gratis med begränsad funktionalitet eller med begränsat antal prompter per dag.

Observera att biblioteket inte ger support på verktyg som inte ingår i våra egna abonnemang.

AI-baserade chattverktyg

Generella verktyg som både kan generera text och bilder:

Skapa konto och logga in i verktygen för utökad funktionalitet.

Använd GAI i din skrivprocess - Guide från ChatGPT

I denna guide finns bra idéer på hur du kan utnyttja GAI för att förbättra ditt skrivande och lärande och fördjupa din förståelse kring de ämnen du studerar: